16.10.2013

O tym jak nie stracić motywacji do ćwiczeń



Wiele mówi się o tym, jak zacząć i rozbudzić w sobie zapał do ćwiczeń. Znacznie łatwiej jest zrobić ten pierwszy krok. Można założyć na siebie powyciągane dresy i dawno nieużywane adidasy, wyjść z domu... i biec. Można też kupić miesięczny karnet na siłownię, czy gazetę z płytą do ćwiczeń w domu. Nie ma nic prostszego. Tylko co potem?

Od czegoś trzeba zacząć


Potem się już nie chcę, bo nie jest łatwo. Trudniej jest zrobić ten drugi, trzeci i kolejny krok, bo mamy świadomość ile wysiłku, nie tylko fizycznego, nas to kosztuję. Takie uczucia nie są mi obce. Sama postanowiłam coś zmienić w swoim życiu kupując karnet na siłownie. A potem... pojawiłam się tam raz w miesiącu. Nie mogłam się zmusić, a najgorszy był fakt, iż z siłownią byłam związana podpisaną umową.

Zmiana sposobu myślenia


Zmieniło się to, gdy zrozumiałam swój błąd. Źle to wszystko rozumiałam. Wysiłek fizyczny nigdy nie powinien być łatwy i przyjemny, tak jak oglądanie ulubionego serialu na kanapie, czy zakupy z przyjaciółką. W ćwiczeniach liczy się dla mnie wartość dodana, czyli wzrost pewności siebie, czy poczucie dumy, kiedy mogę więcej. Ciało dostosuję się do innego trybu życia, wystarczy dać mu trochę czasu.  Jednak nie oszukujmy się, ćwiczenia w przepoconej koszulce do eksplozji endorfin nie należą.

Co zrobić, żeby nie przestawać ćwiczyć?

  1. Najpierw zastanów się, co dla Ciebie jest najlepsze. Czy podczas ćwiczeń w domu, nie będziesz oszukiwała? Może lepiej ćwiczyć w grupie, bo wtedy dasz z siebie więcej? 
  2. Potem pomyśl, co będzie Twoją "marchewką na kiju". Jakiego rodzaju motywacja daje Ci impuls do działania. Czy jest to zapisywanie celów na kartce? A może powinnaś stworzyć folder z inspirującymi zdjęciami? Takie rzeczy przydają się przy spadku motywacji.
  3. Znajdź osobę, która zacznie ćwiczyć z Tobą. Nie koniecznie w tym samym czasie i miejscu. Nie ma nic lepszego niż wzajemne motywowanie się.
  4. Nie oszukuj siebie. 3,5km na bieżni to nie 4km.
  5. Gdy wydaje Ci się, że już nie możesz i czujesz, że jeszcze jedno powtórzenie ćwiczenia i wyzioniesz ducha pomyśl o czymś przyjemnym. Może nowa sukienka, albo ciepła kąpiel? Ewentualnie - czekolada bez wyrzutów sumienia. :)
  6. Ustal sobie momenty przełomowe i nagradzaj siebie.
  7. Wgraj sobie na odtwarzacz ulubione utwory. Ja gdy tracę siły na bieżni, zawsze podgłaśniam muzykę i wyciskam dodatkowe minuty.   
  8. Nie musisz inwestować w całą wyprawkę, ale są pewne rzeczy must have. Jeśli chodzi o bieganie to dla mnie najważniejszy jest solidny biustonosz.
  9. Nie wierz w diety. Ja w nie nie wierzę. Stopniowo zmieniaj sposób żywienia, wcale nie musisz robić rewolucji w kuchni. Zastanów się, co najpierw możesz wykluczyć ze swojego jadłospisu i zastąp to, czymś zdrowym i smacznym.
  10. Spróbuj wielu rzeczy zanim zdecydujesz, co lubisz najbardziej. Bieżnia, czy orbitrek? ABT, TBC, czy zumba? Pilates, czy joga? Oferty klubów sportowych są naprawdę zróżnicowane. Znajdziesz coś dla siebie. 
  11. Bądź dla siebie wyrozumiała. To jedna z najważniejszych rad. Każdy ma prawo do gorszych dni, to wcale nie przekreśla tego, co już zrobiłaś.
Na pewno Wy też macie swoje sposoby na to, by się nie poddawać? Chętnie dodam je do swojej listy!

4 komentarze:

  1. Punkt 4 :D:D:D
    Uważam, że na każdego przyjdzie pora. Na mnie wreszcie przyszła i nie zamierzam rozstawać się z ćwiczeniami. ćwiczę 2 miesiące, a wykupiłam już karnet na kolejne 3. Jestem z siebie naprawdę dumna, bo przykładam się, a mój plan tygodniowy to przynajmniej 4-5 wizyt, teraz dołączam do tego siłownię :) Natomiast zumba to moja miłość, przepadłam od pierwszych zajęć :-)
    Pozdrawiam wszystkich ćwiczących i tych, którzy dopiero zaczną :)

    OdpowiedzUsuń
  2. ja póki co zawsze znajduję motywację :)) teraz w tańcu afrykańskim :)

    OdpowiedzUsuń
  3. ja ćwiczę regularnie, wielką frajdę mi to sprawia:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja walczę z sobą i od pół roku mi wychodzi...wiadomo był tydzien co mi coś wypado ale generalnie się staram i powoli to lubię..ale powoli;)

    OdpowiedzUsuń